Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@20:56:35 GMT

این فیلم برای نمک به زخم پاشیدن نیست

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۶۹۰۶۶

این فیلم برای نمک به زخم پاشیدن نیست

‍‍‍‍‍‍

کارگردان فیلم «حمال طلا» با بیان اینکه فیلمش "روایت شغلی از کارگران این مملکت است و قصد نمک به زخم پاشیدن ندارد"، از بی‌توجهی تلویزیون به حریم فرهنگی سینما انتقاد کرد و آن را نه یک همکار ، بلکه رقیبی دانست که پا را از گلیم خود فراتر گذاشته است.

تورج اصلانی نامی شناخته شده در سینمای ایران است که فیلمبرداری فیلم‌های مختلفی همچون «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، «بغض»، «قسم»، «درخونگاه»، «خواب سفید» و «توکیو بدون توقف» را برعهده داشته و جوایزی هم از جشنواره  فجر، جشنواره تخصصی فیلمبرداران جهان، جشنواره آسیاپاسیفیک، جشنواره سن‌سباستین، دهوک و شب‌های سیاه تالین گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او چند سال بعد از «جینگو»، دومین فیلم خود را با نام «حمال طلا» در جشنواره فجر سال قبل رونمایی کرد و اخیرا هم در این روزهای کرونایی آن را راهی اکران آنلاین کرده است.

اصلانی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اینکه چه شد فیلمش را خیلی زود به اکران آنلاین رساند و آیا برنامه‌ای برای ادامه حضور جشنواره‌ای آن نداشت؟ بیان کرد: از آنجا که شیوع کرونا بر همه برنامه‌ریزی‌ها در جهان تاثیر گذاشته، بر کار ما نیز اثر خود را گذاشت و در حالی که سال گذشته قرارداد پخش فیلم را با شرکت فیلمیران بسته بودم تا بعد از عید فطر «حمال طلا» در سینماها اکران شود، مجبور به اکران انلاین شدیم. درواقع با توجه به وضعیت سینماها و خالی شدن سالن‌ها و جمع هراسی پیش‌ آمده و اینکه دوست داشتم فیلمی که ساختم دیده شود، به نظرم آمد اکران آنلاین می‌تواند شرایطی را پیش آورد که تا حدی از این چالش عبور کنیم.

وی ادامه داد: من اصولا برای جشنواره‌ها فیلم نمی‌سازم بلکه برای مخاطب می‌سازم و علاقه‌مندم که مردم آن را زودتر ببینند. وقتی هم در ایران فیلم می‌سازم مردم ایران در اولویت هستند و این موضوع اهمیت بیشتری نسبت به حضور فیلم در جشنواره‌های خارجی داشت. «حمال طلا» حرف مخاطب ایرانی است و حق آن‌ها هم است که فیلم را ببینند.

وقتی تلویزیون وانمود می‌کند سینما تعطیل است

او در پاسخ به این‌که آیا تا الان از اکران آنلاین فیلم راضی بوده است یا خیر؟ گفت: با توجه به آمار بازید، درصد رضایت مخاطب از فیلم بالا بوده و این برای من خوشحال‌کننده است که تماشاگران توانستند با فیلم ارتباط برقرار کنند، اما از نظر تبلیغات اوضاع خوب نیست تا مخاطب بیشتری جذب شود، چون متاسفانه شرایط من به عنوان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار به گونه‌ای نیست که تبلیغات محیطی گسترده‌ای داشته باشم تا به دیده شدن بیشتر فیلم کمک شود. سینمای مستقل معمولا از بُعد تبلیغات آسیب می‌بیند، حتی اگر فیلم‌های درخشانی در این بخش تولید شوند. من هم مثل خیلی از فیلمسازان مستقل از امکان تبلیغات محیطی محروم هستم و فقط امیدوارم که مخاطبان مُبلغ فیلم باشند.

اصلانی اضافه کرد: در این باره حتی تلویزیون هم همکار خوبی برای سینمای ایران نیست و بیشتر یک رقیب است تا همکار، آن هم رقیبی که پایش را از گلیم خود فراتر دراز می‌کند و به حریم فرهنگی توجه نمی‌کند. متاسفانه تلویزیون هیچ حمایتی از سینما بخصوص سینمای مستقل و اجتماعی نمی‌کند در حالی که خود من برای ساخت این فیلم هیچ حمایتی از هیچ ارگانی نگرفتم و کاملا با هزینه شخصی اثرم را ساختم. این در حالی است که تلویزیون وانمود می‌کند که اصلا سینما تعطیل است. سینما بخشی از این فرهنگ است که با تعطیلی آن بخش زیادی از فعالانش بیکار می‌شوند و برایم سوال است که چطور می‌توانیم برای مراسم محرم همه کنار هم باشیم ولی در سالن سینما با رعایت پروتکل‌ها نمی‌توانیم کنار هم فیلم ببینیم؟ این سوال من با احترام به تمام آیین‌ها و مناسک مربوط به ماه محرم است ولی این نوع تبعیض بین هنر و فرهنگ و آیین به نظرم نابرابر است، چون هر کدام در جای خود بخشی از فرهنگ این مملکت هستند و به‌جا می‌توانند اتفاق بیفتند. 

تعفن در «حمال طلا» بازسازی واقعیت است

وی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو در پاسخ به اینکه چطور شد سراغ ساخت فیلم «حمال طلا» رفت که موضوع خاصی دارد و نسبت به خیلی دیگر از فیلم‌های سینمای ایران صحنه‌های عریان‌تر و متعفنی از جامعه را نشان می‌دهد گفت:‌ این فضای تعفن در فیلم بیشتر بود چون باید بتوان واقعیت را خوب بازسازی کرد و نمایش داد، حال چه خوشایند باشد و چه نباشد. مهم برابری کردن با واقعیت است و من انتخاب کردم که دقیقاً همین فضا روایت شود؛ فضایی که کارگرهای آن در تعفن بدی کار می‌کنند، البته ناچارند چون این کار شغل‌شان است. من در واقع یک شغل را به تصویر کشیدم و ممکن است مخاطبان سینما به آن عادت نداشته باشند؛ عادتی که به نظرم ما برای او ایجاد کرده‌ایم. اگر در سینما تنوع نگاه داشته باشیم مخاطب هم تنوع نگاه پیدا می‌کند. آنچه در «حمال طلا» می‌بینید یک محیط کاری است که آدمهایی در آن شغل کار می‌کنند و همه هم‌وطنان ما هستند.

اصلانی در ادامه درباره اینکه با این نگاه خاص در سینما و اکران آنلاین فیلم چقدر به برگشت سرمایه امید دارد و چقدر دیده شدن و حرف فیلم برایش در اولویت بوده است؟ پاسخ داد: اصولاً به فیلم‌هایی که می‌سازم نگاه تجاری ندارم نه اینکه استقبال نکنم ولی بیشتر دوست دارم وقتی حرفی برای گفتن دارم آن را بگویم حال برای یک نفر یا یک جمع کثیر. فکر می‌کنم وقتش بود که این فیلم با حرفی که دارد اکران شود البته نه برای اینکه نمک به زخم مخاطب بپاشد، چون بیش از ۷۰ درصد جامعه با تمام شرایط تلخی که در فیلم «حمال طلا»ست،  دست به گریبان هستند. با این حال امیدوارم این نوع فیلم‌ها دیده شوند و مسئولان و تصمیم گیرندگان در بخش اقتصاد، نگرش دیگری درباره مدیریت اقتصادی کشور داشته باشند و بدانند سرمایه‌های زیادی در این مملکت هست و کارگران نجیب و شریف با سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند و مهم این است که آن‌ها بتوانند به درستی شرایط کار ایجاد کنند.

او تاکید کرد: بنابراین برای من مهم است که اول فیلم خوبی داشته باشم تا مخاطب آن را ببیند و حرفش شنیده شود. طبیعتاً در این فیلم سرمایه شخصی من در خطر است و خودم مثل کاراکتر اصلی فیلم هستم که کل سرمایه‌اش را باخته است. اگر من هم با سرمایه فیلم سکه خریده بودم الان وضع خیلی بهتری داشتم ولی آن بهتر بودن وضع فقط به لحاظ عددی خواهد بود و به لحاظ روحی در حال من تاثیری نداشت. وقتی حال جمع و اطرافیانم خوب نباشد این اعداد مفهومی ندارند.

ادامه راه فیلمسازی با «بی‌سرزمین»

تورج اصلانی در پایان این گفت‌وگو درباره قصدش برای ادامه مسیر فیلمسازی توضیح داد: فیلمسازی و کارگردانی رشته تحصیلی من بوده و با وجود اینکه سال‌ها به عنوان مدیر فیلمبرداری کار کردم به کارگردانی هم فکر می‌کردم. من از طریق فیلمسازی وارد سینما شدم و نیاز به تجربه داشتم که پشت دوربین بودن در این سال‌ها به تجربه‌های من اضافه کرد. هر کدام از فیلم‌هایی که فیملمبرداری کردم در کنار اینکه یک کار بوده، برای من یک درس هم بود و در تمام این سال‌ها در هر پُستی که بودم خود را دانشجوی سینما می‌دانستم و بسیار یاد گرفتم. الان هم سعی می کنم از آموخته‌هایی که دارم قصه‌هایی را که در ذهن دارم در قالب سینما روایت کنم. بعد از "حمال طلا" هم فیلم دیگری با نام «بی‌سرزمین» به عنوان محصول مشترک با کشور عراق و سوریه ساختم که فعلا در مرحله پست پروداکشن است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تورج اصلانی کروناویروس انتقاد از تلویزیون عزاداری محرم اکران آنلاین حمال طلا فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۹۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می‌رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه‌ای در صدد نادیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان می‌کنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت می‌کنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد و مؤلفه‌های دیگری در این مساله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخص‌هایی دارد؛ تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بوده‌اند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مساله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال در همین شرایط هم، در بخش خصوصی کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای سالی پنج پروژه دارد.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر کار کند؛ اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید مؤثر است، ذهن‌ها را گمراه می‌کند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرم‌ها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است. تعدادی از کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها و بازیگران هر سال در پلتفرم‌ها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.

خزاعی با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آن‌ها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخش‌های اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی عنوان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم‌های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم‌ها فراهم شده قابل ملاحظه است.

به گفته وی، این وضعیت گوشه‌ای از تلاش‌های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه‌های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت‌های تولید و اشتغال در سینماست.

وی افزود: عدم اشتغال، شاخص‌های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می‌دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه‌های بدیع، نو و دغدغه‌مند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسل‌های مختلف بازیگری و کارگردانی مساله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره‌ها، این چالش‌ها وجود نداشته است؟ می‌توان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کم‌کاری منجر می‌شود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر می‌کند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبه‌رو هستیم.

خزاعی یادآور شد: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتاده‌ایم، میزان سرمایه‌گذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.

وی با بیان اینکه ورود انبوه و بی‌رویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و مؤسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم، ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغال‌زایی منجر می‌شود. چگونه است که تولید آثار در همه بخش‌های سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش می‌کند این برنامه‌ها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.

محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی می‌شود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکرده‌اند. اگر آئین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می‌شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزه‌های دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.

وی ضمن تشکر از همه کسانی که در عرصه سینما و در شکل‌گیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست، گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار می‌رود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه، فضا را به گونه‌ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه‌ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.

خزاعی با گلایه از برخی بی انصافی‌ها گفت: بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش می‌گیرند تا به پرسش‌هایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند.

وی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست و گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمی‌شود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان می‌دهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کرده‌ایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم. همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبه‌رو هستیم.

وی در پایان عنوان کرد: با توجه به گزاره‌ها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گسترده‌تر بدنه صنوف و خانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می‌دهد چشم‌انداز پیش رو روشن است.

اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زین‌العابدین، محمد حمیدی‌مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری‌خلیلی در این جلسه حضور داشتند.

کد خبر 6099684 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • بازیگر تایتانیک و ارباب حلقه‌ها درگذشت
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • رقابت ستاره‌ها در سینما و آغاز اکران یک اکشن
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما