حضور «حمال طلا» در جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک»
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۷۵۵۲
تهیهکننده فیلم سینمایی «حمال طلا» گفت: این فیلم برای تصاحب جایزه هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» با فیلمهای کاندید جشنوارههای کن، برلین و لندن و برنده کارلووی واری رقابت میکند.
به گزارش ایمنا، فیلم سینمایی «حمال طلا» (Gold Runner) آخرین ساخته تورج اصلانی که نگارش فیلمنامه آن را نیز به صورت مشترک با هادی نادری انجام داده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
منصور سهرابپور، تهیهکننده فیلم سینمایی «حمال طلا» در این باره گفت: فیلم سینمایی «حمال طلا» برای تصاحب جایزه هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» با فیلمهای کاندید جشنوارههای کن، برلین و لندن و همچنین برنده کارلووی واری و دیگر جشنوارههای معتبر جهانی به رقابت میپردازد.
وی افزود: این فیلمها عبارتند از «خانه آگه» به کارگردانی لندیتا زکیراج برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم در پنجاه و چهارمین جشنواره بینالمللی، فیلم «کارلووی واری» چک، «در پایان ما رقصیدیم» به کارگردانی لیوان آکین، کاندید جایزه نخل طلای هفتاد و دومین جشنواره بینالمللی فیلم «کن» فرانسه، فیلم سینمایی «سرزمین خاکسترها» به کارگردانی صوفیه کویروس ابدا، کاندید جایزه بزرگ هفته منتقدان و دوربین طلایی هفتاد و دومین جشنواره بینالمللی فیلم «کن» در فرانسه، «فکرهای من صلحآمیز هستند» به کارگردانی آنتونیو لوکیچ، برنده جایزه ویژه هیئت داوران در پنجاه و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم «کارلووی واری»، «عکس قرمز» به کارگردانی تاشی گیلشن، کاندید خرس کریستال جشنواره بینالمللی فیلم «برلیناله» آلمان و غیره.
این تهیهکننده با سابقه سینمای ایران در مورد تورج اصلانی اظهار کرد: تورج اصلانی تفکر آزاداندیشی دارد و سینمای صراحت و سینمای ناب را بهخوبی بلد است و میشناسد، با رقبایی که در جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» دارد؛ برای ایشان آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم که اتفاهای خوبی برایشان بیفتد، چون مسیری که در برابر او قرار دارد، بی شک مسیر جذابی خواهد بود و مطمئن هستم که موفقیتهای چشمگیر دیگری را در عرصههای بینالمللی کسب خواهد کرد.
وی تأکید کرد: قرار بود در روزهای برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» همزمان با اکرانهای فیلم «حمال طلا» در کنار تورج اصلانی حضور داشته باشم ولی مشغله کاری این اجازه را به من نداد. امیدوارم در این جشنواره و دیگر رویدادهای سینمایی اتفاقهای خوبی برای او بیفتد و امشب خبرهای خوبی را از جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» در مورد فیلم «حمال طلا» دریافت کنیم.
به گزارش ایمنا، جشنواره بینالمللی فیلم «دهوک» در قالب فیلمهای بلند سینمایی، کوتاه و مستند در بخشهای مختلف رقابتی و غیررقابتی از جمله؛ بخش رقابتی «سینمای جهان»، بخش رقابتی «سینمای کُردی»، «چشمانداز سینمای جهان»، «پانورامای سینمای کردستان»، بخش «نمایش ویژه» و ... روز ۱۸ شهریور ماه (۹ سپتامبر ۲۰۱۹) با فیلم سینمایی «کامیون» به نویسندگی و کارگردانی کامبوزیا پرتوی، با مدیریت فیلمبرداری تورج اصلانی و با نقش آفرینی سعید آقاخانی در سالن «کنگره» دانشگاه دهوک در اقلیم کردستان آغاز شد و امشب دوشنبه -۲۵ شهریور ماه (۱۶ سپتامبر ۲۰۱۹)- با اهدای برندگان بخشهای مختلف رقابتی به کار خود پایان میدهد.
کد خبر 389670منبع: ایمنا
کلیدواژه: جشنواره فیلم فیلم سینمایی اقلیم کردستان عراق شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۷۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر میرسد مدتی است بخشی از جریان رسانهای در صدد نادیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مؤلفههای دیگری در این مساله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد.
رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد؛ تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مساله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال در همین شرایط هم، در بخش خصوصی کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد.
وی ادامه داد: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند؛ اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید مؤثر است، ذهنها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است. تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.
خزاعی با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی عنوان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلمهای مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرمها فراهم شده قابل ملاحظه است.
به گفته وی، این وضعیت گوشهای از تلاشهای سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعههای هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیتهای تولید و اشتغال در سینماست.
وی افزود: عدم اشتغال، شاخصهای متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر میدانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصههای بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مساله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دورهها، این چالشها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبهرو هستیم.
خزاعی یادآور شد: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.
وی با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و مؤسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم، ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.
محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آئین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب میشد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.
وی ضمن تشکر از همه کسانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست، گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه، فضا را به گونهای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژهها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.
خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت: بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند.
وی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست و گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم. همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبهرو هستیم.
وی در پایان عنوان کرد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف و خانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان میدهد چشمانداز پیش رو روشن است.
اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند.
کد خبر 6099684 آروین موذن زاده